VEB Welta-Kamera-Werk to niemiecka firma, producent aparatów fotograficznych z siedzibą w Freital niedaleko Drezna. Została założona w 1914 roku jako Weeka-Kamera-Werk przez Waltera Wauricha i Theodora Webera. W 1919 roku przekształciła się w Welta-Kamera-Werk .
Po II wojnie światowej większość urządzeń fabrycznych została zdemontowana i wysłana do ZSRR, choć prace wznowiono w 1947 roku jako VEB Welta-Kamera-Werk (firma została upaństwowiona).
W 1959 roku firmę włączono do zakładów VEB Kamera und Kinowerk z Drezna, które z kolei w 1964 stały się częścią koncernu VEB Pentacon.



Poniżej przedstawiam aparaty firmy WELTA z mojej kolekcji:



WELTA BELMIRA

Producent: VEB Welta-Kamera-Werk Freital Niemcy Wschodnie (DDR)
Aparat Belmira po raz pierwszy został pokazany w 1951r na targach w Lipsku. Jednak dopiero w 1956 firma VEB Belca-Werk rozpoczęła produkcję seryjną. Aparat skonstruował Karl Schreiber
Data produkcji: od 1956 produkowana była w fabryce VEB Belca-Werk, od 1957r. VEB Welta-Kamera-Werk. Ten egzemplarz jest produkowany przez firmę VEB Welta-Kamera-Werk o czym świadczy wytłoczenie na okleinie z lewej strony obiektywu, rok 1957.
Typ aparatu: dalmierzowy, celownik lunetkowy (optyczny), małoobrazkowy,
Dalmierz sprzężony z obiektywem. W wizjerze mieszany obraz odbijany był przez szklany pręt. Podstawa pomiarowa 80 mm. Prostokątne okienko dalmierza, nowsze modele miały okienko w kształcie “dziurki do klucza” (lata 1958-1959).
Korpus – metalowy korpus z okleiną imitującą skórę, nr 26587
Wizjer: jasny optyczny celownik z automatyczną kompensacją paralaksy
Film typ 135 perforowany, format klatki 24×36 mm – 36 klatek, licznik ręcznie ustawiany (pokrętło na górze korpusu z prawej strony). Film przewijany jest za pomocą przesuwanej dźwigni przewijania filmu i naciągu migawki. Dźwignia jest z lewej strony i przesuwa się w lewo, natomiast film przewija w prawo.
Kasetę z nowym filmem wkłada się z lewej strony, a rolkę odbiorczą z prawej strony. Przed założeniem filmu należy opuścić osłonę a po założeniu filmu na zębatki przycisnąć nią film.
Z lewej strony pokrętło powrotnego przewijania fimu (przycisk zwalniający przewijanie na spodzie korpusu), na górze pokrętła informacja o założonym filmie Schwarz-Weiß, Neg, Umk czułość 9-24 DIN lub Color, Neg, Umk czułość 12-18 DIN
Obiektyw: Trioplan 1:2,9/50 V Meyer-Optik nr 1762880. Wokół obiektywu napis ‘Vebur’, znak jakości 1 w trójkącie i wieża Ernemanna.
Przysłona : 2,9 – 4 – 5,6 – 8 – 11 -16,
Migawka: Vebur B – 1 – 2 – 5 – 10 – 25 – 50 – 100 – 250.
Spust migawki: skośny z prawej strony z otwoem do wkręcania wężyka spustowego.
Zakres odległości: od 0,8 do 10 m + nieskończoność (sprzężone z dalmierzem).
Synchronizacja z lampą błyskową – kabel. Gniazdo do podłączenia lampy błyskowej z lewej strony korpusu na górze
1 otwór do mocowania statywu .
Na tylnej pokrywie wytłoczony napis 12/0661 i znak jakości w trójkącie. Z przodu z lewej strony obiektywu wytłoczony napis Welta. Nazwa Belmira wygrawerowana jest na górnej pokrywie nad obiektywem.
Wymiary aparatu : 78x 129 x 80 mm
waga 578g



WELTA PENTI I

Producent : VEB Welta-Kamera-Werk Freital Niemcy Wschodnie (DDR), od 1964 r. przez VEB Pentacon Niemcy Wschodnie (DDR)
„PENTI” został zaprojektowany przez Waltera Henninga w firmie VEB Zeiss Icon w 1956 roku, a wyprodukowany w 1958 roku jako Welta Orix w fabryce VEB Welta Kamera Werke. Nazwa Orix po roku została zmieniona na PENTI.
Aparat został zaprojektowany specjalnie dla kobiet – mały, lekki i błyszczący z paskiem na rękę
Data produkcji: 1961 – 1966 , ten egzemplarz mógł być wyprodukowany przed 1964 roku (brak loga Pentacon)
Typ aparatu: półklatkowy aparat 35 mm, celownik lunetkowy (optyczny).
Korpus – Odlew aluminiowy i stal prasowana, nr 171532
Wizjer: celownik optyczny, ma rzutowane linie kadru.
Film kaseta typ SL lub RAPID, film perforowany 35 mm, format klatki 24×18 mm – 24 zdjęcia, licznik ręcznie ustawiany pokrętłem po zdjęciu tylnej obudowy. Trzymając aparat w “normalnej” pozycji zdjęcia są robione pionowe.
Przesuw filmu odbywa się za pomocą poziomego pręta wysuwającego się z lewej strony aparatu ( po naciśnięciu spustu migawki). Aby przewinąć film i naciągnąć migawkę pręt ten należy wsunąć w prawo do obudowy.
Czułość filmu 15 – 18 – 21 -24 DIN ustawia się tarczą na dole obiektywu (jest to tylko pamiętnik założonego filmu).
Obiektyw: MEYER – OPTIK DOMIPLAN V 3,5 / 30, Na tarczy wokół obiektywu napis PENTI I. W komplecie wkręcany filtr żółty (M18x0,5mm)
Przysłona : 3,5 – 4 – 5,6 – 8 – 11 -16 – 22
Migawka: B, 1/30, 1/60, 1/125. Spust migawki z otworem do wężyka spustowego
Synchronizacja z lampą błyskową – gorąca stopka lub kabel. Z boku obiektywu ustawienie na lampę elektronową lub żarówki spaleniowe
1 otwór do mocowania statywu
Na plastikowej końcówce paska na rękę nazwa PENTI
Wymiary aparatu : 105x75x48mm
waga 285g

Aparat PENTI I i PENTI II miały identyczną konstrukcję. Różniły się jedynie światłomierzem.
PENTI I” nie miał światłomierza, jedynie fałszywe okienka „światłomierza selenowego”. Ustawienie czułości filmu na dole obiektywu – tylko jako “pamiętnik” założonego filmu.
PENTI II” miał sprężony światłomierz selenowy. Ustawienie czułości filmu na dole obiektywu – sprzężone ze światłomierzem.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

– – – – – – – – – – – – – – – – – –


WELTA PENTI II

Producent : VEB Welta-Kamera-Werk Freital Niemcy Wschodnie (DDR), od 1964 r. przez VEB Pentacon Niemcy Wschodnie (DDR)
PENTI” został zaprojektowany przez Waltera Henninga w firmie VEB Zeiss Icon w 1956 roku, a wyprodukowany w 1958 roku jako Welta Orix w fabryce VEB Welta Kamera Werke. Nazwa Orix po roku została zmieniona na PENTI.
Aparat został zaprojektowany specjalnie dla kobiet – mały, lekki i błyszczący z paskiem na rękę
Data produkcji: 1961 – 1977 , na spodzie jest logo Pentacona z napisem „Made in G,D,R” i znak jakości co świadczy że ten egzemplarz mógł być wyprodukowany po 1964 roku
Typ aparatu: półklatkowy aparat 35 mm, celownik lunetkowy (optyczny), światłomierz selenowy
Korpus – odlew aluminiowy i stal prasowana, nr 575681
Wizjer: celownik optyczny, ma rzutowane linie kadru i miernik ekspozycji z 2 igłami do ustawienia światłomierza.
Film kaseta typ SL lub RAPID, film perforowany 35 mm, format klatki 24×18 mm – 24 zdjęcia, licznik ręcznie ustawiany pokrętłem po zdjęciu tylnej obudowy. Trzymając aparat w “normalnej” pozycji zdjęcia są robione pionowe.
Przesuw filmu odbywa się za pomocą poziomego pręta wysuwającego się z lewej strony aparatu (po naciśnięciu spustu migawki). Aby przewinąć film i naciągnąć migawkę pręt ten należy wsunąć w prawo do obudowy.
Czułość filmu 15 – 18 – 21 -24 DIN ustawia się tarczą na dole obiektywu.
Obiektyw: Domiplan V 3,5 / 30, Na tarczy wokół obiektywu napis PENTI II. W komplecie wkręcana osłona przeciwsłoneczna (M18x0,5mm)
Przysłona : 3,5 – 4 – 5,6 – 8 – 11 -16 – 22
Migawka: B, 1/30, 1/60, 1/125. Spust migawki z otworem do wężyka spustowego
Synchronizacja z lampą błyskową – gorąca stopka lub kabel. Z boku obiektywu, ustawienie na lampę elektronową lub żarówki spaleniowe
1 otwór do mocowania statywu
Wymiary aparatu : 105x75x48mm
waga 285g

Aparat PENTI I i PENTI II miały identyczną konstrukcję. Różniły się jedynie światłomierzem.
PENTI I” nie miał światłomierza, jedynie fałszywe okienka „światłomierza selenowego”. Ustawienie czułości filmu na dole obiektywu – tylko jako “pamiętnik” założonego filmu.
PENTI II” miał sprężony światłomierz selenowy. Ustawienie czułości filmu na dole obiektywu – sprzężone ze światłomierzem.

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w POLITYCE PRYWATNOŚCI. Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia.

Wszystkie zdjęcia, panoramy, obiekty stanowią własność Bogdan Szymczak. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie w całości lub w częściach, bez zgody autora zabronione. Copyright © 2022. Bogdan Szymczak All Rights Reserved.