Kodak pierwszy aparat skrzynkowy typu BOX opracował w roku 1888.
Natomiast w roku 1900 Kodak wprowadził do sprzedaży prosty tani aparat BROWNIE cenie 1 $ z filmem formatu 117 (6 kwadratowych zdjęć).



Poniżej przedstawiam aparaty Kodak (oprócz BROWNIE) z mojej kolekcji:

Kodak Hawkeye



KODAK No.2 Hawk-Eye model C

Model C jest tańszą wersją Hawkeye No. 2
Producent: Kodak Ltd., Harrow, Anglia
DATA PRODUKCJI: 1926–1934
Typ aparat: BOX – skrzynkowy
Korpus tekturowy pokryty ekoskórą
Tekst na pasku: No.2 HAWK-EYE MODEL C
Typ błony: 120, rozmiar obrazu: 6 x 9 cm (2 1/4 “X 3 1/4”), maksymalna liczba zdjęć: 8
Obiektyw; f/11 lub f/16
Migawka: obrotowa 1/30 sek
Pojedynczy wizjer do zdjęć pionowych
Jedynym elementem sterującym w aparacie jest dźwignia migawki.
Na odwrocie wytłoczony napis w kształcie pieczęci: “MADE IN GREAT BY KODAK LIMITED” a wewnątrz pieczęci “USE KODAK FILM No 120”
Wewnątrz komory na film naklejka “Use No2 Brownie Film known also Kodak Film No120” oraz wytłoczenie H 620
Aby otworzyć aparat w celu załadowania i wyjęcia filmu należy 2 metalowe zatrzaski (na górze oraz po prawej stronie aparatu) otworzyć i wysunąć pokrętło przewijania filmu (z prawej stronie aparatu).
Wymiary: 8,5 x 11 x 14,4 cm Waga 405 g

Ciekawostka: W 1930 roku Kodak USA odświeżył Model C i wyprodukował go z okazji 50. rocznicy Hawkeye. Aparaty te bezpłatnie podarowano każdemu 12-letniemu dziecku (podobno rozdano około 550 000 aparatów). W instrukcji znajduje się notatka podpisana G . Eastman: “Do chłopca lub dziewczynki, którzy otrzymali to urządzenie urodzinowe: Życzę, żebyś był tak zadowolony z tego urządzenia, jak my je Tobie dawaliśmy. Najlepsze życzenia i powodzenia.”



KODAK No.2 Hawk-Eye Special

Producent: Eastman Kodak Company USA
DATA PRODUKCJI: 1928–1933 (ten model) Hawk-Eye nr 2 produkowany był od 1913 r.
Typ aparat: BOX – skrzynkowy
Tekturowy korpus pokryty jest czarną skórą ekologiczną, a na górze ma skórzany pasek.
TEKST NA PASKU: Oznaczenie modelu aparatu. W tym egzemplarzu brakuje paska.
TYP FILMU: 120, ROZMIAR OBRAZU: 6 x 9 cm, Maksymalna liczba zdjęć: 8
Przysłona: 2 ustawienia wielkości przysłony
Migawka: 1 ustawienie czas ok. 1/30 sek
Obiektyw ustawiony jest za migawką
2 wizjery – do zdjęć pionowych i poziomych



KODAK Six-20 Target Hawk-Eye

Producent: Eastman Kodak Company US, NY, Rochester
DATA PRODUKCJI: 1933
Typ aparat: BOX – skrzynkowy
Korpus z kartonu pokryty imitacją skóry
TEKST NA PASKU: SIX-20 TARGET » HAWK-EYE. przy pasku zawieszka-plomba z napisem: DOUANE z gryfem (urząd celny)
TYP FILMU: 620, ROZMIAR OBRAZU: 6 x 9 cm, Maksymalna liczba zdjęć: 8
Przysłona: 2 ustawienia wielkości przysłony
Migawka: obrotowa 2 – B / T
2 wizjery – do zdjęć pionowych i poziomych


KODAK BOX 620

Producent: Kodak AG, Niemcy, Stuttgart.
Produkowano na rynek krajowy (niemiecki).
Dlatego oznaczenie aparatu jest 620 a nie Six-20 jak przyjęte dla innych aparatów ponieważ w języku niemieckim 6 jest “sechs” a nie “six”
DATA PRODUKCJI: 1936–1939
Ilość wyprodukowanych szt: 425,000 wszystkich modeli.
Typ aparatu: BOX – skrzynkowy
Korpus: blacha stalowa
TEKST NA PASKU: Kodak
TYP FILMU: 620, ROZMIAR OBRAZU: 6 x 9 cm, Maksymalna liczba zdjęć: 8
Przysłona: 3 ustawienia wielkości przysłony
Migawka: 2 ustawienia Z (migawka aparatu będzie otwarta tak długo, jak długo będzie trzymany spust migawki), M (migawka czas ok. 1/25 sek).
2 wizjery – do zdjęć pionowych i poziomych.
Podwójny gwint statywu do zdjęć pionowych i poziomych.
wymiary 75 x 106 x 129 mm, waga 430 gramów.

Aparat kupiłem na aukcji.
Na wewnętrznej stronie etui są napiszy – Nina Olsen, Nybogaard, Kvistgaard.
Po otworzeniu futerału czuć charakterystyczny zapach skóry. Świadczy to, że aparat nie był wogóle używany.
Udało mi się ustalić, że Nybogaard to hotel (z 1688r.) w mieście Kvistgård w Danii.
Od poprzedniego właściciela otrzymałem informację, że kupił go w Danii.
Ponadto w aparacie znajdował się naświetlony a nie wywołany film.
Film wywołałem – są ślady, że był naświetlany ale wystąpiło duże zadymienie i wszystko jest nieczytelne.

KODAK – aparaty mieszkowe (składane)



Kodak Vest Pocket Autographic

Producent: Eastman Kodak Co. ROCHESTER.N.Y. US,
System Autographic pozwolił fotografowi na dodanie pisemnej informacji na filmie w momencie ekspozycji. Film składał się z bibułkowego papieru węglowego umieszczonego pomiędzy filmem a podłożem papierowym. Tekst wprowadzany był za pomocą metalowego rysika i pojawiał się w obszarze obrazu (lub poza nim)
DATA PRODUKCJI: 1915 – 1926 R.
Typ aparat: składany – mieszkowy
nr korpusu: 1190803
Korpus metalowy, Wykończenie było gładkie (produkowane do 1920r.), skórzane mieszki.
Ilość wyprodukowana: ok. 2 miliony (różne modele)
Napis na klapce autografu – „Use Autographic Film N ° A-127”
TYP FILMU: A-127, ROZMIAR OBRAZU: 4 cm x 6,5 cm, Maksymalna liczba zdjęć: 8
Migawka: KODAK BALL BEARING SHUTTER nr 14676 czasy: 25 – B – T – 50
Przysłona: Kodak skala 8 – 16 – 32, z pisemnymi wskazówkami, które ustawienie jest przeznaczona do danej sytuacji.
Obiektyw: Rapid Rectilinear
Celownik odblaskowy (przekręcany – do zdjęć pionowych i poziomych)
Wymiary: 12 cm x 6,5 cm x 3 cm (zamknięty) czyli mniejszy od dzisiejszych smartfonów.
W USA aparat reklamowano jako „aparat żołnierza” podczas I wojny światowej, ponieważ z powodu jego niewielkich rozmiarów, podobno był noszony przez żołnierzy podczas wojny 1914–1918.
Aparat Kodak Vest Pocket miał ze sobą George Leigh Mallory, który wraz z Andrew Irvine wchodzili na Mount Everest 8 czerwca 1924 roku. Niestety ekipa zaginęła w górach. W roku 1999 wyruszyła wyprawa poszukiwawcza mająca na celu potwierdzenie sukcesu alpinistów sprzed 75 lat. Znaleziono jedynie ciało alpinisty, gdzie w kołnierzu była wszywka z nazwiskiem właściciela: „G. Mallory”.



Pocket Kodak No. 1A series II

Producent: Eastman Kodak Co. ROCHESTER.N.Y. US,
System Autographic pozwolił fotografowi na dodanie pisemnej informacji na filmie w momencie ekspozycji. Film składał się z bibułkowego papieru węglowego umieszczonego pomiędzy filmem a podłożem papierowym. Tekst wprowadzany był za pomocą metalowego rysika i pojawiał się w obszarze obrazu (lub poza nim)
DATA PRODUKCJI: 1922–1931
nr korpusu 226314
Typ aparat: składany (mieszkowy)
Korpus metalowy, pokryty sztuczną skórą. Na tylnej ściance odciśnięty napis: „USE KODAK FILM No A116”
Tył aparatu z rysikiem trzymanym obok okna autografu (ten egzemplarz nie posiada rysika)
TEKST NA PASKU: KODAK
TYP FILMU: A-120, ROZMIAR OBRAZU: 6 × 9 cm lub 2 1/4 × 3 1/4 cala,
Obiektyw: KODAR F-7,9 131 mm
Przysłona: Kodak nr 27462 skala F-7,9 – 11 – 16 – 22 – 32 – 45
Migawka: Kodex No1 ustawienia T – B – 25 – 50, możliwość wkręcenia wężyka spustowego.
Dwustronny odblaskowy celownik (przekręcany – do zdjęć pionowych i poziomych
2 gwinty statywowe do zdjęć pionowych i poziomych



Kodak Junior 620 seria I

Producent: Kodak AG, Dr.-Nagel-Werk, Stuttgart
Data produkcji: 1933 – 1939 R. (wiele wariantów)
nr korpusu 717675
Typ aparatu: składany – mieszkowy
Korpus metalowy, pokryty sztuczną skórą. Na przedniej ściance odciśnięty napis “Kodak”, a na tylnej “Junior 620”
TYP FILMU: 620, ROZMIAR OBRAZU: 6 x 9 cm,
Przysłona: 4 ustawienia 7,7 – 11 – 16 – 22
Obiektyw: Kodak-Anastigmat f 1 : 7,7 f=10,5 cm
Migawka: migawka Gauthier AGC czasy: 25 – 50 – 100 – T – B. Otwór do wkręcania wężyka spustowego
Ustawienie odległości: 1,5 m do nieskończoności (na obiektywie)
Dwustronny odblaskowy celownik (przekręcany – do zdjęć pionowych i poziomych + składany celownik do zdjęć sportowych.
2 otwory do mocowania statywu -do zdjęć pionowych i poziomych
Wymiary: 151 x 88 x 35 mm (zamknięty)
151 x 88 x 121 mm (gotowy do pracy)



Kodak Junior 620 seria II wersja “de-luxe”

Producent: Kodak AG, Dr.-Nagel-Werk, Stuttgart Niemcy
Data produkcji: 1937
nr korpusu 75958A
Typ aparatu: składany – mieszkowy
Korpus metalowy, pokryty sztuczną skórą. Na przedniej ściance odciśnięty napis „Kodak”, a na tylnej „Junior 620”
TYP FILMU: 620, rozmiar zdjęcia: 6 x 9 cm, 8 zdjęć
Przysłona: 4 ustawienia 4,5 – 5,6 – 8 – 11 – 16 – 22 – 32
Obiektyw: Kodak-Anastigmat f:4,5 F=10,5 cm
Migawka: Gauthier AGC typ K8S czasy: T, B, 1/150, 1/100,1/50,1/25, 1/10, 1/5, 1/2, 1 sek. Wyzwalanie migawki przyciskiem na górnej części korpusu obok wizjera .Otwór do wkręcania wężyka spustowego
Samowyzwalacz
Ustawienie odległości: 1,5 do 15 m + nieskończoność (na obiektywie)
Składany celownik optyczny
2 otwory do mocowania statywu – do zdjęć pionowych i poziomych
Wymiary: 88x155x36mm (zamknięty) , 105x155x120mm (rozłożony miech)
Waga: 625g
Wyprodukowany w głównym okresie Art Deco:
Chromowane boczne płyty z geometrycznym wzorem, rozpórki, pokrętło przewijania filmu, blokada podstawy.
Wytłaczana pionowe linie na korpusie.
Chromowane koncentryczne kręgi na środkach szpuli, spuście migawki i mocowaniu statywowym



Kodak Junior Six-16 seria I

Producent: Eastman Kodak Co. ROCHESTER.N.Y. US,
Data produkcji: 1935–1937 R. (wiele wariantów)
Seria II produkowana w latach 1937-1940 miała m.in. czarny pasek pod blokiem optycznym, aby odblokować rozpórki i złożyć urządzenie.
Typ aparatu: składany – mieszkowy
nr korpusu 17163
Korpus metalowy, pokryty sztuczną skórą.
TYP FILMU: 616, ROZMIAR OBRAZU: 6 x 9 cm,
Przysłona: 7 ustawień 6,3 – 8 – 11 – 16 – 22 – 32 – 45
Obiektyw: Kodak-Anastigmat f 6,3 128 mm
Migawka: KODEX No.1 czasy: T – B – 25 – 50 – 100. Otwór do wkręcania wężyka spustowego
Ustawienie odległości: 2 do 30 m (na obiektywie)
Dwustronny odblaskowy celownik (przekręcany – do zdjęć pionowych i poziomych
1 otwór do mocowania statywu -do zdjęć pionowych



Kodak 66 Model III

Producent: Kodak Ltd., Harrow, Anglia
Data produkcji: 1958 do 1963.
Typ aparatu: składany (mieszkowy), celownik lunetkowy (optyczny)
Korpus metalowy, pokryty sztuczną skórą nr 54208 (wewnątrz nr AF03)
Film typ 120, rozmiar zdjęcia: 6 × 6 cm (2 1/4 x 2 1/4 cala), 12 zdjęć
Obiektyw: 75 mm KODAK ANASTON LENS f/4,5 MOUNT 320, zakres odległości: 3,5 do 50 ft + nieskończoności
Przysłona: f 4,5 – 5,6 – 8 – 11 – 16 – 22
Migawka: niemiecka (AGC) Velio 10/25/50/100/200 + B
Fash: stopka akcesoriów + gniazdo synchronizacji
Celownik: lunetkowy, optyczny
Wymiary: 136 mm x 100 mm x 44 mm, złożony (100 mm rozłożony), waga 455 g
Na górnej płycie wszystkie elementy rozmieszczone są symetrycznie względem wizjera. Wizjer jest pośrodku nad nim jest stopka do akcesoriów lub lampy błyskowej oraz napis KODAK 66 MODEL III CAMERA. Z prawej strony jest pokrętło przewijania filmu i spust migawki (czerwony). Przy zakładaniu filmu pokrętło wysuwa się do góry. Z lewej strony wizjera jest przycisk otwierania mieszka i pokrętło z tarczą informującą o rodzaju filmu. Aby ustawić tarczę lub włożyć film pokrętło wysuwa się do góry.
Aby wykonać zdjęcie należy przewinąć film pokrętłem z prawej strony i naciągnąć migawkę na obudowie obiektywu. Po wykonaniu zdjęcia z korpusu pod spustem migawki wysuwa się blaszka informująca o wykonaniu zdjęcia. Przy przewijaniu filmu blaszka chowa się.
Na klapce zamykającej mieszek wytłoczone logo KODAK.
Na spodzie aparatu wokół otworu statywowego wytłoczony napis MADE IN ENGLAND

W mojej kolekcji posiadam aparaty o podobnej konstrukcji: ADOX Golf 63S wersja 2c , Agfa Solinette II



Kodak Bullet druga wersja

Producent: Eastman Kodak Co. ROCHESTER.N.Y. US,
Data produkcji:1936 – 1942. Specjalna edycja na New York World’s Fair, wprowadzona w 1939 roku.
Istnieją dwie wersje – różnią się mocowaniem tylnej ścianki: pierwsza (starsza wersja) z przesuwnym zaczepem z jednej strony i odpowiednim (ale tylko ozdobnym) zaczepem z drugiej; druga wersja (nowsza) nie posiada tego ozdobnego zaczepu.
Projektantem aparatu był Walter Dorwin Teague (jak również aparatu Kodak Baby Brownie będący w mojej kolekcji). Aparat Kodak BULLET posiada kilka wspólnych elementów z aparatem Kodak Baby Brownie (obiektyw z migawką) oraz Kodak Jiffy VP (wizjer, pokrętło przesuwu filmu)
Typ filmu: 127 szerokość filmu: 46mm. Film przesuwany pokrętłem z prawej strony na spodzie aparatu (ten egzemplarz ma nieoryginalne pokrętło z aparatu Kodak Baby Brownie. Oryginalne pokrętło jest identyczne jak w aparacie Kodak Jiffy VP)
Rozmiar obrazu: 6 x 4 cm (8 zdjęć)
Na wewnętrznej pokrywie komory do ładowania filmu jest naklejka z rodzajem filmu i numerami patentów.
Celownik: przeziernikowy, podnoszony na górnej części korpusu aparatu (tzw “sportowy”), taki sam jak w Kodak Jiffy VP.
Obiektyw: helikoidalny tubus (śrubowy-wykręcany) 60 mm,
Przysłona F 16
Migawka – 2 ustawienia B i 1/50sek (wysuwany trzpień z lewej strony obiektywu). Wyzwalanie migawki dźwignią z prawej strony obiektywu, którą należy przesunąć w dół. (taka sama, jak w Kodak Baby Brownie)
Wymiary aparatu: (szer. x wys. x gł.) 120x69x44mm (zamknięty), 120x69x63mm (otwarty), Waga: 195g
Wokół obiektywu nazwa „BULLET CAMERA”. Na tylnej ściance wytłoczony tekst „MADE IN USA BY EASTMAN KODAK CO ROCHESTER NY”.
W zestawie etui brąz z paskiem



Kodak Pony 135 – pierwszy model

Producent: Kodak, Eastman Kodak Company USA
Data produkcja: 1950-1954
Typ aparatu: wizjer lunetkowy (optyczny), małoobrazkowy.
Korpus plastikowy z elementami metalowymi. Zaprojektowany przez Arthura H Crapseya (podobny do KODAK Pony 828)
Nr 205485.
Film typ 135 perforowany, format klatki 24×36 mm – 20 lub 36 klatek.
Obiektyw wysuwany: KODAK ANASTON LENS MOUNT 51 mm f/4,5.
Obiektyw jest wysuwany z korpusu. Aby wysunąć obiektyw z korpusu należy przekręcić go w prawo, wysunąć do oporu i zablokować obracając go lekko w lewo. Aby wsunąć obiektyw należy go obrócić lekko w prawo, wsunąć do korpusu i zablokować obracając go w lewo
Ustawienie ostrości od 2,5 do 50 + INF feet.
Przysłona: F 4,5 – 5,6 – 8 – 11 – 16 – 22
Migawka: Kodak Flash 200, czasy B – 25 – 50 – 100 – 200
Naciąg migawki dźwignią z lewej strony obudowy obiektywu, spust migawki na górze przycisk z prawej strony wizjera.
Synchronizacja z lampą błyskową – gniazdo z lewej strony obiektywu (dedykowana lampa Kodak FLASHOLDER Model B). gniazdo z wtykiem bagnetowym ASA. Aby stosować lampy z wtykiem koncentrycznym 3 mm należy zastosować specjalną przystawkę (konwerter). Oryginalnie z aparatem występuje specjalna nasadka ochronna na gniazdo (w moim egzemplarzu brakuje nasadki).
Pokrętło przewijania filmu – z prawej strony. Aby przewinąć film należy przesunąć w prawo małą dźwignię z tyłu aparatu (tuż pod i po prawej stronie wizjera), a następnie przekręcić pokrętło przewijania, aż się zablokuje. Zakładając nowy film należy czterokrotnie wykonać tę czynność.
Powrotne przewijanie filmu pokrętłem z lewej strony, najpierw należy odblokować powrotne przewijanie przesuwając w lewo małą dźwignię z tyłu aparatu (tuż pod i po lewej stronie pokrętło przewijania filmu).
Licznik zdjęć ustawiany ręcznie – na górze z prawej strony wizjera.
Pamiętnik założonego filmu – na górze z lewej strony wizjera.
Zaczepy do mocowania paska. Prawy zaczep otwiera tył aparatu (po przesunięciu go w dół).
Gniazdo statywowe
Wewnątrz komory filmowej napis v11030.
Nad obiektywem napis: KODAK PONY 135 CAMERA
Wymiary: 140 x 80 x 79 mm (57obiektyw wsunięty) – (70mm obiektyw wysunięty). Waga 450 g

W zestawie: pasek do aparatu, instrukcja obsługi



Aparaty pseudo TLR (lustrzanka 2-obiektywowa)

Pseudo TLR to aparat, który imituje TLR czyli lustrzankę dwuobiektywową. W typowej lustrzance dwuobiektywowej aparat wykorzystuje dwa obiektywy o jednakowej ogniskowej, jeden do podglądu i ustawienia ostrości a drugi do robienia zdjęć. Natomiast w aparatach pseudo TLR górny obiektyw rzuca jedynie obraz przez lustro na matówkę. Nie ma możliwości ustawienia ostrości a obraz jest odwrócony stronami. Natomiast dolny obiektyw służy do robienia zdjęć (zwykle ma stałą ostrość).W mojej kolekcji posiadam kilka aparatów pseudo TLR, min:


Kodak Duaflex – wersja srebrne paski

Producent: Kodak Ltd. Anglia.
Produkcja: 1949-1955 w Wielkiej Brytanii. (od 1947 r. Kodak Duaflex produkowany był w USA i Kanadzie)
Były 2 wersje Duaflex: – pierwsza ze srebrnymi paskami na przedniej i górnej płaszczyźnie i czarnym wypełnieniem, – druga wersja odwrotne kolory – paski czarne a wypełnienie srebrne.
Mój aparat ma srebrne paski i czarne wypełnienie.
Obudowa metalowa z okleiną imitującą skórę. Plastikowa osłona na obiektywy i wizjer.
Typ: Film zwojowy, pseudo TLR – od ang. twin-lens reflex camera. (lustrzanka 2 obiektywowa, dół -obiektyw do zdjęć, góra- soczewka wizjera).
Wizjer: jasny wizjer na górnej płaszczyźnie aparatu (patrząc z góry), który odtwarza obraz odwrócony poziomo z górnej soczewki obiektywu
Obiektyw: Kodet – dolna soczewka typu menisk o ogniskowej 75 mm i stałej odległości ostrzenia od 5 stóp (1,5 m) do nieskończoności, f/15
Typ filmu: 620. Przewijanie filmu pokrętłem z prawej strony
Rozmiar obrazu: 2 1/4″ x 2 1/4″ (6 x 6 cm), 12 zdjęć
Migawka: obrotowa „I”-1/50 s i B (tryb B). Jest to jedyny parametr do ustawienia przez fotografa.
Synchronizacja z lampą błyskową: gniazdo 2 pinowe z lewej strony. Dedykowane lampy Kodak Duaflex Flasholder. który jest zsynchronizowany z żarówkami SM i SF, gdy aparat jest ustawiony na „I”-1/50 s
Na przedniej ściance wokół soczewki wizjera napis: MADE IN ENGLAND BY KODAK LIMITED LONDON, a pod obiektywem napis KODAK Duaflex.
Pod wizjerem napis: USE KODAK 620 FILM.
Wewnątrz komory filmowej naklejka z informacją:
CAUTION THIS CAMERA DOES NOT TAKE 120 FILM
LOAD WITH Kodak 620 Film
KODAK IS A REGISTERED TRADE MARK
Wymiary: szer x głębokość x wys 80 x 80 x 115 mm, waga: 375 g
W moim zestawie: pasek przy aparacie, rolka metalowa



Kodak Bantam Colorsnap

Seria trzech modeli aparatów produkowanych przez Kodak Ltd w Wielkiej Brytanii w latach 1955-1963. W aparatach tych stoswano film typ 828 wykonujących zdjęcia 28×40 mm. Były to następujące modele:

Kodak Ltd w Wielkiej Brytanii produkował również aparaty Colorsnap 35. W tych aparatach stosowano film typ 135 – rozmiar zdjęcia 24 x 36 mm.
Były to następujące modele tej serii aparatów:



Kodak Bantam Colorsnap – I model

Producent: Kodak Ltd. WIELKA BRYTANIA

Data produkcja: 1955-59
Typ aparatu: wizjer lunetkowy, optyczny.
Korpus plastikowy z elementami metalowymi. Korpus pierwszej wersji jest podobny do amerykańskiego KODAK Pony 828.
Nr 56398.
Film typ: 828
Rozmiar zdjęcia: 28 x 40 mm – 8 zdjęć
Obiektyw: KODAK ANASTON LENS MOUNT 320 f/4,5
Ustawienie ostrości od 3 do 40 + INF feet. Dodatkowe oznaczenia: CLOSE-UP (5 feet), GROUPS (15 feet), VIEWS (40 feet)
Migawka: Dakon, stały czas 1/40sek
Synchronizacja z lampą błyskową – gniazdo z prawej strony obiektywu (dedykowana lampa Kodak FLASHOLDER Model II)
Ekspozycję ustawia się za pomocą dużego pierścienia u podstawy mocowania obiektywu, z oznaczeniami od 1 do 11. Ustawienia 1-10 ustawia przysłonę (1 – najmniejszy otwór przysłony, 10 największy. Ustawienie 11 zmniejsza prędkość migawki prawie dwukrotnie dzięki temu naświetlanie jest dwukrotnie dłuższe).
Na odwrocie nadrukowany jest kalkulator ekspozycji. Wskaźnik z lewej strony tarczy ustawia się na warunki oświetlenia od „czystego słońca” do „pochmurno-ciemno”, dla jasnych, przeciętnych lub ciemnych obiektów a prawa część tarczy wskazuje cyfrę od 1 do 11 w zależności od rodzaju użytego filmu i jego czułości. Cyfra ta służy do ustawienia ekspozycji na pierścieniu wokół obiektywu.
W centrum kalkulatora znajduje się czerwone okienko do ustawienia filmu.
Pokrętło przesuwu filmu – z lewej strony. Po prawej stronie przypomnienie typu filmu.
Spust migawki na górze korpusu (spust migawki pozostaje wciśnięty po wykonaniu zdjęcia).
Zabezpieczenie przed podwójnym naświetlaniem. Przewijanie filmu zwalnia spust migawki.
Zaczepy do mocowania paska.
Otwieranie komory filmowej następuje przez naciśnięcie przycisku z lewej strony korpusu i przesunięcie lewego mocowania paska w dół.
Gniazdo statywowe 1/4″ na spodzie
Nad obiektywem napis: “BANTAM” Colorsnap CAMERA
Na spodzie napis: MADE IN ENGLAND BY KODAK LIMITED LONDON
Wewnątrz komory filmowej napis EEI44.

Wymiary: 12 cm (4 7/8 cala) szerokość, 7 cm (2 7/8 cala) głębokość i 8 cm (3 ¼ cala) wysokość. Waga 345 g (12 uncji)
W zestawie metalowa rolka, pasek do aparatu.



Kodak Bantam Colorsnap II model

Producent: Kodak Ltd. WIELKA BRYTANIA
Data produkcja: 1959 do 1961 r.
Bantam Colorsnap II model jest bardzo podobny do pierwszego. Główną różnicą jest sposób mocowania lampy błyskowej – w modelu II jest mocowanie Kodalite z gwintowanym otworem po prawej stronie aparatu.
Typ aparatu: wizjer lunetkowy, optyczny.
Korpus plastikowy z elementami metalowymi. Korpus jest podobny do amerykańskiego Kodak Pony 828.
Nr 137718
Film typ: 828
Rozmiar zdjęcia: 28 x 40 mm – 8 zdjęć (lub 12)
Obiektyw: KODAK ANASTON LENS MOUNT 320 f/4,5
Ustawienie ostrości od 3 do 40 + INF feet. Dodatkowe oznaczenia: CLOSE-UP (5 feet), GROUPS (15 feet), VIEWS (40 feet)
Migawka: Dakon, stały czas 1/40sek
Synchronizacja z lampą błyskową – mocowanie Kodalite z lewej strony aparatu w zamku otwierania aparatu (np lampa Kodak Kodalite Midget Flasholder).
Ekspozycję ustawia się za pomocą dużego pierścienia u podstawy mocowania obiektywu, z oznaczeniami od 1 do 11. Ustawienia 1-10 ustawia przysłonę ( 1 – najmniejszy otwór przysłony, 10 największy). Ustawienie 11 zmniejsza prędkość migawki prawie dwukrotnie dzięki temu naświetlanie jest dwukrotnie dłuższe.
Na odwrocie nadrukowany jest kalkulator ekspozycji. Wskaźnik z lewej strony tarczy ustawia się na warunki oświetlenia od „czystego słońca” do „pochmurno-ciemno”, dla jasnych, przeciętnych lub ciemnych obiektów a prawa część tarczy wskazuje cyfrę od 1 do 11 w zależności od rodzaju użytego filmu i jego czułości. Cyfra ta służy do ustawienia ekspozycji na pierścieniu wokół obiektywu.
W centrum kalkulatora znajduje się czerwone okienko do ustawienia filmu.
Pokrętło przesuwu filmu – z lewej strony. Po prawej stronie przypomnienie typu filmu.
Spust migawki na górze korpusu (spust migawki pozostaje wciśnięty po wykonaniu zdjęcia).
Zabezpieczenie przed podwójnym naświetlaniem. Przewijanie filmu zwalnia spust migawki. Blokadę podwójnego naświetlania można zwolnić również małą dźwignią na górze korpusu (z lewej strony) przesuwając ją w prawo.
Otwieranie komory filmowej następuje przez naciśnięcie przycisku z lewej strony korpusu i wysunięcie w górę blokady.
Gniazdo statywowe 1/4″ na spodzie
Nad obiektywem napis: “BANTAM” Colorsnap II CAMERA
Na spodzie napis: MADE IN ENGLAND BY KODAK LIMITED LONDON
Wewnątrz komory filmowej napis SEI44
Wymiary: 12 cm (4 7/8 cala) szerokość, 7 cm (2 7/8 cala) głębokość i 8 cm (3 ¼ cala) wysokość. Waga 345 g (12 uncji)

W zestawie metalowa rolka.



Kodak Bantam Colorsnap 3

Producent: Kodak Ltd. WIELKA BRYTANIA
Data produkcja: 1961 – 1963
Typ aparatu: wizjer lunetkowy, optyczny.
Korpus plastikowy z elementami metalowymi. Korpus jest podobny do Kodak Brownie 44A.
Nr 171112
Film typ: 828
Rozmiar zdjęcia: 28 x 40 mm – 8 zdjęć (lub 12)
Obiektyw: KODAK ANASTON LENS MOUNT 320 f/3,9 43,9 mm
Ustawienie ostrości od 3 do 40 + INF feet. Dodatkowe oznaczenia: CLOSE-UP (5 feet), GROUPS (15 feet), VIEWS (40 feet)
Migawka: Dakon, stały czas 1/40sek
Spust migawki obok wizjera i jest wciskany do środka, w kierunku fotografa.
Synchronizacja z lampą błyskową – mocowanie Kodalite z lewej strony aparatu w zamku otwierania aparatu (np lampa Kodak Kodalite Midget Flasholder).
Film jest teraz przesuwany za pomocą dźwigni z lewej strony.
Przypomnienie o filmie znajduje się po lewej stronie.
Ekspozycję ustawia się za pomocą tarczy i pierścienia u podstawy mocowania obiektywu. Najpierw poniżej obiektywu ustawia się tarczę na skali czułości filmu (skala od 12 do 400 ASA).
Następnie za pomocą pierścienia wokół obiektywu wybiera się rodzaj fotografowanej sceny (ciemna – jasna) i jeden z czterech symboli pogody. Można korzystać również z ustawienia ekspozycji wg skali od 10 do 14 (10 – najmniejszy otwór przysłony, 14 największy)
Korzystając z lampy błyskowej ekspozycję ustawia się wg skali odległości pod obiektywem ( zakres 3 do 25 feet)
Zabezpieczenie przed podwójnym naświetlaniem. Przewijanie filmu zwalnia spust migawki. Blokadę podwójnego naświetlania można zwolnić również małą dźwignią na górze korpusu (pod wizjerem) przesuwając ją w lewo.
Otwieranie komory filmowej następuje przez naciśnięcie przycisku z lewej strony korpusu i wysunięcie w górę blokady.
Gniazdo statywowe 1/4″ na spodzie
Obok obiektywu napis: BANTAM Colorsnap 3 CAMERA
Z prawej strony korpusu napis:
MADE IN ENGLAND BY KODAK LIMITED LONDON
KODAK AND COLORSNAP
ARE TRADE MARKS
Wymiary: 12 cm szerokość, 6,5 cm głębokość i 8,8 cm wysokość. Waga 345 g
W zestawie metalowa rolka + etui.



Kodak Colorsnap 35 – model 1

Producent: Kodak Ltd. WIELKA BRYTANIA
Data produkcja: 1959 do 1964 r.
Typ aparatu: wizjer lunetkowy (optyczny), aparat małoobrazkowy
Korpus plastikowy z elementami metalowymi.
Nr 16467
Film: typ 135 perforowany, format klatki 24×36 mm – 36 klatek.
Z prawej strony znajduje się licznik zdjęć, który należy ręcznie zresetować (i odlicza w dół).
Obiektyw: KODAK ANASTON LENS MOUNT 320 f/3,9 43,9 mm
Ustawienie ostrości od 2.5 do 40 + INF feet. Dodatkowe oznaczenia: CLOSE-UP (5 feet), GROUPS (15 feet), VIEWS (40 feet)
Migawka: Dakon, stały czas 1/40sek
Spust migawki obok wizjera i jest wciskany do środka, w kierunku fotografa.
Synchronizacja z lampą błyskową – mocowanie Kodalite z lewej strony aparatu w zamku otwierania aparatu (np lampa Kodak Kodalite Midget Flasholder).
Film jest przesuwany za pomocą dźwigni z prawej strony.
Zabezpieczenie przed podwójnym naświetlaniem. Przewijanie filmu zwalnia spust migawki. Blokadę podwójnego naświetlania można zwolnić również małą dźwignią na górze korpusu (pod wizjerem) przesuwając ją w lewo.
Przypomnienie o filmie znajduje się po lewej stronie wraz z pokrętłem powrotnego przewijania filmu (na spodzie aparatu jest przycisk zwalniający powrotne przewijanie)
Ekspozycję ustawia się za pomocą tarczy i pierścienia u podstawy mocowania obiektywu. Najpierw poniżej obiektywu ustawia się tarczę na skali czułości filmu (skala od 12 do 400 ASA).
Następnie za pomocą pierścienia wokół obiektywu wybiera się rodzaj fotografowanej sceny (ciemna – jasna) i jeden z czterech symboli pogody. Można korzystać również z ustawienia ekspozycji wg skali od 10 do 14 (10 – najmniejszy otwór przysłony, 14 największy)
Korzystając z lampy błyskowej ekspozycję ustawia się wg skali odległości pod obiektywem ( zakres 3 do 25 feet).
Otwieranie komory filmowej następuje przez naciśnięcie przycisku z lewej strony korpusu i wysunięcie w górę blokady.
Gniazdo statywowe 1/4″ na spodzie
Na górze korpusu napis: Kodak Colorsnap 35 CAMERA
Z prawej strony korpusu napis:
MADE IN ENGLAND BY KODAK LIMITED LONDON
KODAK AND COLORSNAP
ARE TRADE MARKS
Wewnątrz komory filmowej naklejka sprzedawcy:
H.HOCKEN LTD.
PHOTOGRAPHIC CHEMISTS
33STATION ROAD, REDHILL
AND BRANCHES
Wymiary: szerokość -130 mm, głębokość – 62 mm, wysokość -85 mm. Waga 450 g



Kodak Colorsnap 35 – model 2

Producent: Kodak Ltd. WIELKA BRYTANIA
Data produkcja: 1964 – 1967
Typ aparatu: wizjer lunetkowy (optyczny), aparat małoobrazkowy
Korpus plastikowy z elementami metalowymi.
Nr 382136
Film: typ 135 perforowany, format klatki 24×36 mm – 36 klatek.
Z prawej strony znajduje się licznik zdjęć, który należy ręcznie zresetować (i odlicza w dół).
Obiektyw: KODAK ANASTON LENS MOUNT 320 f/3,9 43,9 mm
Ustawienie ostrości od 2.5 do 40 + INF feet (lub 0.8 do 12 + ∞ m). Dodatkowe oznaczenia: CLOSE-UP (5 feet lub 1.5 m), GROUPS (15 feet lub 5 m), VIEWS (40 feet lub 12 m)
Migawka: Dakon, stały czas 1/40sek
Spust migawki obok wizjera i jest wciskany do środka, w kierunku fotografa.
Synchronizacja z lampą błyskową – mocowanie Kodalite z lewej strony aparatu w zamku otwierania aparatu (np lampa Kodak Kodalite Midget Flasholder).
Film jest przesuwany za pomocą dźwigni z prawej strony.
Zabezpieczenie przed podwójnym naświetlaniem. Przewijanie filmu zwalnia spust migawki. Blokadę podwójnego naświetlania można zwolnić również małą dźwignią na górze korpusu (pod wizjerem) przesuwając ją w lewo.
Przypomnienie o filmie znajduje się po lewej stronie wraz z pokrętłem powrotnego przewijania filmu (na spodzie aparatu jest przycisk zwalniający powrotne przewijanie)
Ekspozycję ustawia się za pomocą tarczy i pierścienia u podstawy mocowania obiektywu. Najpierw poniżej obiektywu ustawia się tarczę na skali czułości filmu (skala od 12 do 400 ASA).
Następnie za pomocą pierścienia wokół obiektywu wybiera się rodzaj fotografowanej sceny (ciemna – jasna) i jeden z czterech symboli pogody. Można korzystać również z ustawienia ekspozycji wg skali od 10 do 14 (10 – najmniejszy otwór przysłony, 14 największy)
Korzystając z lampy błyskowej ekspozycję ustawia się wg skali odległości pod obiektywem ( zakres 3 do 25 feet).
Otwieranie komory filmowej następuje przez naciśnięcie przycisku z lewej strony korpusu i wysunięcie w górę blokady.
Gniazdo statywowe 1/4″ na spodzie
Na górze korpusu napis: Kodak Colorsnap 35 CAMERA MODEL 2
Z prawej strony korpusu napis:
MADE IN ENGLAND BY KODAK LIMITED LONDON
KODAK AND COLORSNAP
ARE TRADE MARKS
Wewnątrz komory filmowej numer FFG.48 I NAKLEJKA Z RODZAJEM FILMU
Wymiary: szerokość -130 mm, głębokość – 62 mm, wysokość -85 mm. Waga 435 g
„Model 2”, w stosunku do modelu 1 różni się płytą górną. W modelu 2 płyta górna jest płaska przykrywając jednocześnie spust migawki a pokrętło powrotnego przewijania należy wcisnąć aby wysunąć go do przewijania. Tubus obiektywu modelu 2 ma cylindryczną obrotową część z rowkiem na filtry Kodisk.



Kodak Auto Colorsnap 35

Producent: Kodak Ltd. WIELKA BRYTANIA
Data produkcja: 1962 – 1964
Typ aparatu: wizjer lunetkowy (optyczny), aparat małoobrazkowy z automatyczną ekspozycją.
Korpus plastikowy z elementami metalowymi.
Nr 216616
Film: typ 135 perforowany, format klatki 24×36 mm – 36 klatek.
Z prawej strony znajduje się licznik zdjęć, który należy ręcznie zresetować (i odlicza w dół).
Obiektyw: KODAK ANASTON LENS MOUNT 320 f/5,6 43,9 mm
Ustawienie ostrości od 2.5 do 40 + INF feet. Dodatkowe oznaczenia: CLOSE-UP (5 feet), GROUPS (15 feet), VIEWS (40 feet)
Migawka: Dakon, stały czas 1/40sek
Spust migawki obok obiektywu, wciskany w dół.
Synchronizacja z lampą błyskową – mocowanie Kodalite z lewej strony aparatu w zamku otwierania aparatu (np lampa Kodak Kodalite Midget Flasholder).
Film jest przesuwany za pomocą dźwigni z prawej strony.
Zabezpieczenie przed podwójnym naświetlaniem. Przewijanie filmu zwalnia spust migawki. Blokadę podwójnego naświetlania można zwolnić również małą dźwignią na górze korpusu (pod wizjerem) przesuwając ją w lewo.
Pokrętło powrotnego przewijania filmu z lewej strony (na spodzie aparatu jest przycisk zwalniający powrotne przewijanie)
Ekspozycję ustawia się automatycznie lub ręcznie.
Najpierw za pomocą tarczy wokół obiektywu ustawia się na skali czułości filmu (skala od 10 do 160 ASA).
Automatyczne naświetlanie – za pomocą tarczy na górze aparatu ustawia się AUTO a fotokomórka automatycznie ustawia przysłonę. Gdy warunki oświetlenia są niedostateczne w wizjerze z prawej strony wysuwa się czerwony wskaźnik.
Ręczne ustawienie ekspozycji – za pomocą tarczy na górze aparatu ustawia się przysłonę wg skali od 11 do 15 (11 – największy otwór przysłony, 15 najmniejszy)
W trybie ręcznym w wizjerze pokazuje się żółty filtr.
Otwieranie komory filmowej następuje przez naciśnięcie przycisku z lewej strony korpusu i wysunięcie w górę blokady.
Gniazdo statywowe 1/4″ na spodzie
Nad obiektywem na korpusie napis: KODAK AUTO COLORSNAP 35 CAMERA
Z prawej strony korpusu napis:
MADE IN ENGLAND BY KODAK LIMITED LONDON
KODAK AND COLORSNAP
ARE TRADE MARKS
Wewnątrz komory filmowej naklejka z rodzajem filmu
Wymiary: szerokość -130 mm, głębokość – 66 mm, wysokość -95 mm. Waga 535 g


Kodak FLASHFUN Hawkeye Camera

Producent: Eastman Kodak Co. ROCHESTER.N.Y. US,
Data produkcja: 1961-1967. Ten egzemplarz ma kod YIOC (0861) co oznacza, że aparat został wyprodukowany w VIII 1961 roku.
Typ aparatu: wizjer lunetkowy, optyczny,
Korpus plastikowy (bakelit )
Wbudowana lampa błyskowa z okrągłym odbłyśnikiem, zasilanie baterią 2xAA (za odbłyśnikiem) bez kondensatora, żarówki AG-1
Z tyłu aparatu informacja z sugestią z jakiej odległości robić zdjęcia w zależności od użytego filmu Kodak – Verichrome PAN 5-20 FT, COLOR 5-9 FT
Film typ: 127
Rozmiar Zdjęcia: 1 5/8″ X 1 5/8″, 4 x 4 cm – 12 zdjęć
Obiektyw:
Przysłony stała
Migawki: ~1/60 sekundy
Wymiary ; 88 mm x 58 mm x 128 mm , waga 190g (bez filmu)
We wnętrzu aparatu jest wydrukowana instrukcja zakładania filmu – gdzie włożyć pustą rolkę (prawa) a gdzie rolkę z filmem (lewa).
Na spodzie napisy:
MADE IN ROCHESTER . N.Y. U.S.A. BY EASTMAN KODAK COMPANY. T.M. REG.U.S. PAT. OFF
USES KODAK 127 FILM
INDOORS OR IN DEEPSHADE USE FLASH (w pomieszczeniu lub w głębokim cieniu użyj lampy błyskowej)






Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w POLITYCE PRYWATNOŚCI. Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia.

Wszystkie zdjęcia, panoramy, obiekty stanowią własność Bogdan Szymczak. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie w całości lub w częściach, bez zgody autora zabronione. Copyright © 2022. Bogdan Szymczak All Rights Reserved.