Filtryosłony przeciwsłoneczne – soczewki

Filtry

W celu zmiany wyglądu fotografowanego obiektu stosuje się filtry (płaska nasadka na obiektyw). Filtry mogą być nakręcane lub nasuwane na obiektyw lub wsuwane w specjalne oprawki.
Filtry można podzielić na kilka grup, ze względu na ich przeznaczenie oraz efekt jaki dzięki nim osiągniemy. Do wyboru mamy filtry ochronne, polaryzacyjne, szare, połówkowe, kolorowe, specjalistyczne i efektowe. Każdy z nich ma inne zadanie.

Soczewki makro: pozwalają zwiększyć możliwości obiektywu, min na uzyskanie powiększeń.

Poniżej przedstawiam filtry z mojej kolekcji:



Carl Zeiss Proxar zestaw soczewek do makrofotografii

Producent: Zeiss Ikon Stuttgart Niemcy
Data produkcji: ?
Zestaw 4 soczewek nakładanych na obiektyw o średnicy 28,5 mm w plastikowym pudełku. Każda soczewka ma oznaczenie:

  • Carl Zeiss Proxar f=0,2m A28,5mm Lens Germany
  • Carl Zeiss Proxar f=0,3m A28,5mm Lens Germany
  • Carl Zeiss Proxar f=0,5m A28,5mm Lens Germany
  • Carl Zeiss Proxar f=1m A28,5mm Lens Germany

Wewnątrz pudełka są dedykowane miejsca gdzie wkłada się soczewki. Oznaczenie miejsc na soczewki: 0,2m – 0,3m – 0,5m – 1m.
Na spodzie pudełka jest tabela do określenia głębi ostrości w zależności od ustawienia odległości fotografowania dla poszczególnych soczewek.
Soczewki pasują do aparatu Zeiss Ikon Contina IIa.
W moim zestawie brakuje soczewki Proxar f=0,3m. Zamiast niej jest soczewka Carl Zeiss Proxar f=1m A28,5mm Germany 909.



Carl Zeiss Jena – zestaw 3 filtrów: G1, G2, N/M

Zestaw 3 filtrów na obiektyw: G1, G2, N/M
Producent: VEB Carl Zeiss Jena NRD – obecnie Niemcy
Data produkcji: 1956 r.
Zestaw filtrów był w komplecie z aparatem Altix V – pierwsza wersja eksportowa.
W skład zestawu wchodzą 3 filtry wkręcane średnicy 35,5 mm: G1, G2, N/M (żółty średni, żółty ciemny, neutral)
Obudowa filtrów metalowa.
Każdy filtr posiada zamykane etui ze skaju. Wewnątrz wytłoczony napis JENA + znak jakości z numerem 37/1032/100.
Załączona jest tabela przedłużenia czasu naświetlania



CENEI – filtr żółty + osłona przeciwsłoneczna w etui

Wyprodukowane – GERMANY.
Filtr żółty średnica 36 mm nakładany. Oznaczenie na filtrze B+W 36
Osłona przeciwsłoneczna 36 mm nakładana. Oznaczenie na osłonie CENEI GERMANY 36.
Etui skórzane zapinane z uchwytami na pasek od aparatu. Oznaczenie na etui BW GERMANY FB1 42.
Filtr wraz z osłoną przeciwsłoneczną przeznaczony był dla aparatu AKA Arette IB.



Osłony przeciwsłoneczne

Osłona przeciwsłoneczna redukuje negatywny wpływ światła oświetlającego pod kątem wnętrze obiektywu.
Długość osłony przeciwsłonecznej jest uzależniona od ogniskowej (czyli od pola widzenia) obiektywu. Im dłuższa ogniskowa, tym węższe jest pole widzenia, a więc tym dłuższa może być osłona.
Dodatkowo, dla zwiększenia ich efektywności, niektóre osłony mają specjalny kształt nazywany “tulipanem” – są one dłuższe u góry i dołu, krótsze po bokach i mają wycięcia na rogach, gdzie pole widzenia jest najszersze.

Poniżej przedstawiam osłony przeciwsłoneczne z mojej kolekcji:

  • Agfa 32 mm


Osłona przeciwsłoneczna Agfa 32 mm

Producent AGFA
Osłona nakładana na obiektyw, kształt okrągły.
Osłona wykonana z czarnego plastiku (wewnątrz matowa, na zewnątrz błyscząca). Uchwyt na obiektyw metalowy.
Średnica uchwytu na obiektyw 32 mm, średnica zewnętrzna 55 mm, wysokość 26 mm.
Osłona wraz z futerałem była w komplecie z aparatem Iloca Rapid A1 – Niemcy

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w POLITYCE PRYWATNOŚCI. Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia.

Wszystkie zdjęcia, panoramy, obiekty stanowią własność Bogdan Szymczak. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie w całości lub w częściach, bez zgody autora zabronione. Copyright © 2022. Bogdan Szymczak All Rights Reserved.